Letecký dopravca štrajkuje! Čo mám robiť?
V poslednej dobe médiá často informujú o pripravovaných štrajkoch v leteckej doprave. Ak sa k vám dostane podobná informácia, pravdepodobne si vrúcne prajete, aby vás táto komplikácia obišla. Ale čo keď máte tú smolu a práve váš let je kvôli štrajku zrušený? Ako sa v danej situácii zachovať?
Ak sa dopočujete o tom, že na letisku sa má uskutočniť štrajk alebo že sa chystá štrajkovať dopravca, s ktorým cestujete, určite si dopredu overte, či váš let poletí, alebo nie. Ak nie, je potrebné sa riadiť pokynmi dopravcu – bližšie informácie sa dozviete na internetových stránkach dopravcu, prípadne je možné dopravcovi zatelefonovať. Všeobecne je možné let prebookovať, alebo ho zrušiť – následne je potrebné požiadať predajcu letenky o jej refundáciu a pokiaľ je to možné, cestu naplánovať na iný termín.
Štrajk ma dostihol na ceste!
Môže sa stať, že máte naozaj smolu a so štrajkom sa stretnete počas cestovania pri prestupe na nadväzný let, keď dorazíte na prestupové letisko a zistíte, že ďalej skrátka nepoletíte. V takej situácii by sa o vás mal dopravca postarať, dôležité ale je, aby ste mali celý let v rámci jednej rezervácie, teda na jednej letenke. Cestujúci má nárok na starostlivosť, ktorá predstavuje občerstvenie primerané dobe čakania, dva telefónne hovory, či emaily zadarmo, prípadne aj ubytovanie a dopravu medzi hotelom a letiskom. Ak sa stane, že dopravca sa o vás v uvedenom zmysle nepostará, môže si cestujúci občerstvenie, či ubytovanie uhradiť sám a následne žiadať dopravcu o refundáciu nákladov. Náklady je nutné preukázať účtami alebo výpisom z účtu (pri platbe kartou), z ktorých by malo byť zrejmé, na čo ste finančné prostriedky vynaložili. Ďalej sa tiež predpokladá, že tieto náklady budú v primeranej výške.
U zrušeného letu by mali aerolinky zaistiť náhradný let. Môže sa ale stať, že vám termín letu nebude vyhovovať a vtedy je možné zvoliť alternatívu na vlastné náklady, alebo sa vrátiť do miesta, z ktorého ste odlietali. U letov s prestupom je následne možné refundovať letové úseky, ktoré ste nevyužili.
Tieto pravidlá stanovuje Európske nariadenie č. 261/2004 a vzťahuje sa na všetkých dopravcov sídliacich na území EÚ a na lety, ktoré odlietajú z letiska v EÚ. To isté nariadenie tiež upravuje nároky na finančnú kompenzáciu za oneskorené alebo zrušené lety. Súčasná platná legislatíva bohužiaľ štrajk vníma ako mimoriadnu okolnosť a cestujúci nemá nárok na odškodnenie.