Ak let mešká viac než dve až štyri hodiny (záleží na vzdialenosti), cestujúci má právo na starostlivosť, t. j. informácie, dva telefónne hovory alebo prístup na internet, občerstvenie, prípadne hotel a dopravu z/na letisko, v rozsahu zodpovedajúcemu dennému času a dĺžke meškania. Okrem toho vzniká právo na kompenzáciu, a to v prípade, že cestujúci meškajúcim letom dorazil do cieľa svojej cesty o tri a viac hodín neskôr.
Ide o situáciu, kedy meškaním prvého letu nestihnete svoj nadväzný let, dopravca je povinný vám zaistiť náhradný let v najkratšom možnom termíne (záleží na termíne). Platí tu rovnaký rozsah práv ako v prípade meškajúceho letu.
Je situácia, kedy Vás dopravca neprijme na prepravu, hoci ste sa dostavil včas a s platnou letenkou k odbaveniu, pretože je predaných viac miest, než je kapacita lietadla. Máte rovnaké práva ako pri lete zrušeného.
Nižšie uvedená mapa znázorňuje, v akom prípade VZNIKÁ NÁROK na finančnú kompenzáciu. Posúdenie, či máte, alebo nemáte nárok na finančné odškodnenie, určujú najmä tieto dva faktory:
Je, samozrejme, viacero okolností, ktoré uskutočnenie letu ovplyvnia a dopravca za to nemôže niesť zodpovednosť, a nie je teda povinný cestujúceho odškodniť. Ide o tieto prípady:
Hoci je predmetom častých diskusií, v súčasnej právnej úprave nie je dopravca povinný odškodniť cestujúcich, ak prebiehajúci štrajk vlastných či cudzích zamestnancov znemožní štandardnú prípravu a uskutočnenie letu. Je povinný poskytnúť starostlivosť, náhradný let či vrátiť cestovné.
Letecká preprava je od meteorologických podmienok absolútne závislá. Vyhodnotenie konkrétnej situácie má v rukách posádka, zodpovedná za bezpečnosť cestujúcich. Náhradné spojenie, starostlivosť či vrátenie ceny letenky je dopravca povinný poskytnúť.
Prírodné sily (hurikán, sopečná činnosť, povodne a i.) obmedzia leteckú prepravu na niekoľko dní bez toho, aby za to vznikal cestujúcim nárok na finančnú kompenzáciu.
So vzrastajúcim dopytom dochádza k situácii, že kapacita vzdušného priestoru nie je dostatočná. Situáciu, kedy riadenie letovej prevádzky neudelí povolenie na uskutočnenie letu v plánovanom čase, je možné spätne zistiť. I v tomto prípade je dopravca povinný sa o cestujúcich postarať, ale nie ich odškodniť za meškanie.
Nižšie uvedená mapa znázorňuje, v akom prípade NEVZNIKÁ NÁROK na finančnú kompenzáciu. Posúdenie, či máte, alebo nemáte nárok na finančné odškodnenie, určujú najmä tieto dva faktory:
Vyplňte jednoduchý on-line formulár s niekoľkými málo krokmi. Formulár vám oznámi, v akej prípadnej výške máte nárok finančnú kompenzáciu. Zvolíte zmluvné podmienky podľa ponúknutých programov ? Cenník. Okrem vyplnenia údajov o lete a vyplnenia vašich kontaktných údajov taktiež pridáte súhlas so spracovaním osobných údajov a so znením príkaznej zmluvy. Ak nie je možné vašu udalosť priradiť k už preddefinovaným udalostiam, napíšte nám ju cez kontaktný formulár.
Ak odborní pracovníci vyhodnotia vašu žiadosť za oprávnenú a budú potrebovať ďalšie informácie, kontaktujú vás písomne alebo telefonicky. Ak nebude potrebné ďalšie vysvetlenie, zašlú vám na vyplnenie a podpísanie Plnú moc, na ktorej základe odovzdáte kompetencie pre vybavenie finančnej kompenzácie nášmu odbornému tímu. Priradený pracovník vás bude priebežne písomne informovať o stave žiadosti, prípadne s vami bude konzultovať ďalšie návrhy možného postupu. Trvanie vymáhania finančnej kompenzácie sa líši z dôvodu vplyvu viacerých faktorov. Priemerný čas vybavenia je zhruba 3 mesiace.
Ak vyhodnotíme, že nemáte nárok na finančnú kompenzáciu, oznámime vám písomne, z akého dôvodu nie je nárok, a prípadne vás upozorníme (ak to daný problém vyžaduje), čoho sa na budúce vyvarovať.
I keď vaša žiadosť bude vyriešená bez nároku na finančnú kompenzáciu, zostáva vám vytvorený klientsky účet. Ak sa vám znovu stane nepríjemnosť s letom, dôjde napríklad k meškaniu alebo zrušeniu letu, je možné svoj účet znovu využiť.